Over China en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van celineopreis - WaarBenJij.nu Over China en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van celineopreis - WaarBenJij.nu

Over China en Vietnam

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg

28 April 2012 | Vietnam, Hanoi

M'n vorige blog schreef ik in de trein naar Guangzhou, China, deze begin ik in een volgepropt toeristenbusje van Hanoi richting Halong Bay. We zullen zien waar we eindigen! ;)

Maar laat ik bij het begin beginnen, wel zo handig.

Ik had eigenlijk totaal geen idee van wat ik moest verwachten van Guangzhou, dus ik had zoiets van, ik laat het wel over me heen komen en ik zie het wel. En dat heeft gewerkt, want mijn eerste kennismaking met China had niet positiever gekund!
Annemieke en ik kwamen rond een uur of één aan op het station, waar Jay, Chinese vriendin van Annie die ons op sleeptouw zou nemen, al op ons stond te wachten. Na een korte opfrispauze gingen we als eerste op weg naar het grootste treinstation van de stad, zodat ik mijn treinkaartje naar Nanning alvast konkopen en ik nog de gewenste eersteklas slaapplek kon krijgen.
Wat even habndig is om te weten, is dat Guangzhou de derde stad van China is, met maar liefst 16 miljoen inwoners. Aardig groot dus! ;) Maar de grapmwas dat ik daar tot dat punt nog niet echt wat van had gezien... tot ik voet zetten in dat station en ik me best even kapot schrok: een grote hal met minstens 30 ticketbalies, met voor iedere balie een rij van zeker 40 man. Een simpel rekensommetje leidt dan tot de conclusie dat daar even meer dan 1200 mensen in de rij stonden om een kaartje te kopen! Gelukkig ging het wel vrij snel, en met de onmisbare hulp van Jay en Annemieke had ik uiteindelijk mijn kaartje en kon het sightseeen beginnen. Maar eigenlijk was dit daar ook al een aardig begin van, want het gaf wel een mooi beeld van de massaliteit van China. En ach, de verloren tijd hebben we meer dan goed gemaakt door in razend tempo een mooie tempel te bezoeken, door een park te wandelen en bij de oude academie langs te gaan. Na die culturele punten was het tijd voor iets moderners en vonden we onze weg naar het belangrijkste winkelgebied. En wie ook nog maar enigszins het idee heeft dat China nog altijd echt communistisch is, moet daar vooral eens een kijkje nemen: zo ongeveer elk groot kapitalistisch boegbeeld vind je er in neonlicht terug, McDonald's, Coca Cola, Starbucks enz. In dit buurtje hebben we ook ontzettend lekker Kantonees gegeten, alleen bleek mijn idee om te trakteren een beetje suf, aangezien de totale rekening ongeveer 5 euro was, haha! Ach ja, daar kun je het in ieder geval nog eens voor doen. ;)
De stad was in 2010 host van de Asian Gamesen in voorbereiding daarvan hebben veel delen van de stad een facelift gehad. Zo ok een park waar we 's avonds doorheen wandelden. Het leek wel de Efteling (alweer!), met alle lampjes en landscaping. Enorm kitsch natuurlijk, maar Annie en ik waren het er over eens dat we het desondanks wel errug leuk en sfeervol vonden.

Afgelopen maandag (het voelt al zoveel langer geleden!) moest Annemieke gewoon weer werken, en dus zou ik in mn eentje mn ding gaan doen. Dit is prima te doen, want er is een goed metrosysteem en tegen mijn verwachting in zijn alle straatnaambordjes zowel in het Chinees als ons eigen vertrouwde alfabet geschreven. Met hulp van wat kaartjes van Google Maps kon ik me dus prima redden, en heb ik het oude Liwan distrcit verkend, en dan vooral een meertje met een park met mooie traditionele gebouwen en opnieuw Efteling-achtige versiering (alleen hier meer poppentheater dan sprookjesbos). Het was ook hier weer eens wat anders dan een gewoon park!
's Avonds na werktijd hadden we weer met Jay afgesproken, en dit keer was andere collega Clare er ook bij. Op het programma stond iets typisch Aziatisch: karaoke! Voor mij was dit een erg leuke herinnering aan Japan, voor Annemieke kennismaken met een nieuw stukje Aziatische cultuur. Leuk dus! :)

Dinsdag moest Annemieke ook weer gewoon werken, dus hebben we 's ochtend gedag gezegd en kon ik nog even op de hotelkamer relaxen en in de buurt rondhuppelen tot ik naar de trein moest. En vanaf toen was ik dus weer op mezelf aangewezen. Dat was wel weer even wennen, temeer omdat ik erachter kwam dat in alle massaliteit de Chinezen op straat in Guangzhou (en later Nanning) stiekem toch niet zo anders zijn dat de exemplaren die ik op Schiphol tegenkom: ze negeren je gewoon keihard en als je om hulp vraagt, rennen ze het liefst de andere kant op. Wat een verschil met de vriendinnen van Annie, die zo ontzettend lief en behulpzaam waren!
Uiteindelijk is het wel allemaal goed gekomen, en zat ik in mijn slaapcoupé naar Nanning. Ik deelde deze met drie oudere Chinezen, die er stuk voor stuk lol in hadden om mij eens goed uit te lachen. Nou ja, zo voelde het in ieder geval, haha, zal wellicht niet eens hun intentie zijn geweest. Eén van de drie sprak 2 woorden Engels en vond dat ik haar meer moest leren, dus ik heb mijn best gedaan. Verder was het gewoon een errug lange treinrit waar ik toch niet zo gek veel heb kunnen slapen, maar ach. Slapen is voor watjes. ;)
In Nanning wist ik gelukkig precies waar ik heen moest voor mijn busticket, dus toen het kantoortje eenmaal open ging, was ik snel op weg naar Hanoi. De grensovergang tussen China en Vietnam was echt een van de meest bewerkelijke die ik heb meegemaakt, waarbij we eerst na de lunch op een parkeerplaats de bus uit moesten, toen met golfkarretjes naar de Chinese uitreispost werden gebracht, toen door naar de Vietnamese kant om daar weer de volgende stempel te halen, toen naar de volgende parkeerplaats om daar, na lang wachten, eindelijk weer in een gewone bus richting Hanoi te worden geladen. Ik was kapot toen ik eindelijk bij mijn hotel aankwam!

Inmiddels heb ik Hanoi alweer grotendeels achter de rug, morgenavond reis ik door naar Hue, maar ik ben het typen nu wel even zat, dus de rest van het verhaal over Hanoi en Halong (heb ik ook weer wat meegemaakt hoor! :D) volgt een dezer dagen.

Foto's van Hong Kong en Guangzhou vinden jullie hier:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150680867651616.388843.689656615&type=3&l=105067810a
En zoals beloofd aan bepaalde mensen (you know who you are ;)) ook een albumpje met foodpics:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150692082311616.390104.689656615&type=3&l=bac2944e4b

Liefs uit Vietnam!! Xx

  • 29 April 2012 - 03:41

    Jordi:

    Oh oh oh lieve Cé, wat een heerlijkheid allemaal weer! Haha. Ik ben erg aan het genieten van je verhalen, en vooral de gedachte aan lekker voedsel maakt me bijzonder gelukkig (ik had deze week zelf voedselvergiftiging - thanks, New York!).

    Enne... wanneer gaan wij eens een keertje op vakantie? ;)

    Geniet en geen enquêtes afnemen!

    Xxx :D

  • 29 April 2012 - 07:10

    Broer:

    hee, lees ik daar een (verkpt) trwaanzoek?

    ennuh, no feesboekies for mie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 23469

Voorgaande reizen:

15 December 2015 - 15 Januari 2016

Myanmar

18 April 2012 - 18 Juni 2012

Zuid-Oost Azië!!

28 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis VS

02 Maart 2010 - 10 Juli 2010

Stage Ghana

26 Augustus 2007 - 30 Januari 2008

Uitwisseling HEBO - Japan, Hong Kong, Thailand

05 Juli 2006 - 05 September 2006

Guatemala en Honduras

Landen bezocht: