Eerste paar dagen, de halve wereld gezien ;) - Reisverslag uit Kanton, China van celineopreis - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen, de halve wereld gezien ;) - Reisverslag uit Kanton, China van celineopreis - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen, de halve wereld gezien ;)

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg

23 April 2012 | China, Kanton

En toen zat ik ineens in China!
Even vooraf voor degene die mijn blogs van romanlengte niet trekken: alles is goed en ik heb het prima naar mn zin! Het weer is lekker, hoewel warm en vochtig natuurlijk. Maar je hoort me niet klagen!
Dan nu de lange versie, laat ik maar bij het begin beginnen…
Mijn eerste kennismaking met Dubai stond in het begin vooral in het teken van wachten. Na een half uurtje vertraging is mijn vlucht van Amsterdam naar Dubai dan toch vertrokken afgelopen woensdag, en om kwart voor een lokale tijd stond mijn vliegtuig eindelijk aan de grond, na een kwartiertje file-cirkelen. Door de vertraging waren we wel ons landingsslot misgelopen, waardoor we ergens in een uithoek van het vliegveld moesten landen, en vervolgens nog een eeuwigheid de bus in moesten om bij de terminal te komen. De rij bij de paspoortcontrole viel ogenschijnlijk wel mee (man of 30 voor me) maar toch heb ik er bijna een uur moeten wachten. Ik had gelezen dat het handig was om een balie met een vrouwelijke medewerker te kiezen, aangezien die sneller werken daar. Beetje jammer dat die er die avond niet waren!
Buiten kreeg ik meteen mijn eerste situatie waaraan ik merkte dat ik in een iets andere cultuur was beland: ik werd bij de taxi’s vriendelijk richting lady taxi gewezen, een zachtroze taxi met een dame achter het stuur in een even zachtroze uniform met hoofddoek.
Ik ging natuurlijk couchsurfen die eerste twee nachtjes, dus ik was benieuwd. Manu, mijn Indiase host, zat op me te wachten, en het bleek wel een gezellige vent. Hij moest donderdag gewoon werken, dus ik heb de hele dag lekker in mijn eentje rondgezworven in Dubai, en echt behoorlijk wat gezien! Ik begon met het Dubai Museum, waar je een aardige indruk krijgt van de geschiedenis van de stad en hoe men er door de jaren heen heeft gewoond. Ik moest erg lachen, want een flink deel van het museum bestond uit taferelen met wassen beelden die zo uit het Fata Morgana van de Efteling konden komen, sfeervolle verlichting, geluidsbandjes en rood flikkerende ‘vuurtjes’ inbegrepen. Echt waar, één van beide moet het van de ander hebben afgekeken, zo groot was de gelijkenis! :-D
Verder heb ik rondgelopen door een gerestaureerd traditioneel buurtje en de verschillende souks: textielsouk, goudsouk, kruidensouk. Dit zijn een soort traditionele overdekte markten, en vroeger stonden ze centraal in het openbare leven. Tegenwoordig zijn het vooral toeristentrekkers (uitzondering is de goudsouk) aangezien de moderne winkelcentra de functie inmiddels hebben overgenomen – niet gek gezien de aanwezigheid van airco, wat in die woestijn geen overbodige luxe is!
Na het traditionele Dubai was ik ook wel benieuwd naar het moderne Dubai, wat we in het Westen natuurlijk vooral kennen, met al zijn protserige pracht en praal. Mijn eerste stop was de Dubai Mall: in fysieke ruimte de grootste ter wereld, en het ding is inderdaad ook gigantisch. Aangezien Dubai bij lange na niet de goedkoopste bestemming van mijn reis is was ik niet van plan te shoppen, maar deze mall heeft ook een andere leuke publiekstrekker: een gigantisch aquarium van twee verdiepingen hoog met van alles wat erin rondzwom – zelfs witte haaien en gigantische pijlstaartroggen! Op een gegeven moment zag ik ondanks de aanwezigheid van de witte haaien (die ruim 1,5 meter waren schat ik) twee duikers die beestjes gingen voeren... bizar! Later hoorde ik dat die mensen bij de bestbetaalde lui van de stad horen. Kan ik me wat bij voorstellen, gezien het risico om opgevreten te worden door een witte haai, haha! ;-)
Naast de Dubai Mall staat momenteel een van de bekendste gebouwen ter wereld, namelijk de Burj Khalifa, met 828 meter het hoogste gebouw ter wereld. Het ding is bizar om te zien, want in de directe omgeving wemelt het van de wolkenkrabbers die zelf toch ook niet echt klein te noemen zijn, maar naast de Khalifa zijn het echt dwergen!
Ook de Mall of the Emirates stond nog even op het programma, en ook hier was ik weer niet van plan te shoppen, maar wilde ik iets anders zien: de grote skihal. De grap is namelijk dat deze grenst aan de mall en je via een grote glaswand leuk naar binnen kunt kijken. Bizar hoor, skiën in de woestijn!! Slaat echt nergens op natuurlijk.
’s Avonds laat ben ik nog een hap gaan eten met Manu en twee van zijn vrienden, en na afloop hebben we nog een paar drankjes gedaan waardoor ik vrijdagochtend uiteindelijk aardig brak en na veel te weinig slaap weer richting vliegveld trok.
(Annemieke maakt net bij het lezen de opmerking dat bij mijn beschrijving van Dubai het woord bizar erg vaak terugkomt, en dat klopt voor mijn gevoel ook wel: de belangrijkste indruk die ik ervan heb gekregen is inderdaad dat het wel een bizarre stad is!)
Alles bij elkaar is Dubai echt heel multiculti, niet meer dan 20% van de huidige bevolking is Emirati – de rest komt vooral uit India, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh en meer van die regio en Afrika. In de stad zie je alleen maar rijkdom, veelal in extreme vorm, en ik ben best wel benieuwd naar het andere gezicht van de stad: de armoede en de slavernij die spelen onder de sloebers die in het buitenland geronseld worden en vervolgens muurvast komen te zitten omdat hun paspoorten worden afgepakt tot ze hun mensenhandelaar een astronomisch bedrag hebben betaald.
Wat ik wel mooi vond om te zien was dat ondanks al die verschillende culturen de stad wel degelijk duidelijk Arabisch en Islamitisch is; je ziet vooral veel mannen op straat, het wemelt er van de moskeeën en witte jurken, en met regelmaat schalt het Allah Akbar door de straten wanneer de moslims worden opgeroepen tot het gebed. Toen ik dat laatste de eerste keer hoorde zat ik in gedachten echt weer even in Newtown, Accra, Ghana!
Ik moet wel zeggen dat die ene dag voor mij ook wel genoeg was: in feite heb ik in deze tijd alles gezien wat er te zien is in Dubai, zonder dat alleen nog maar meer van hetzelfde zag (lees: winkelcentra). Langer verblijven kan natuurlijk best, maar dan moet je het wel echt combineren met dingen als dagjes strand en een trip naar Abu Dhabi, want persoonlijk zou ik me anders wel gaan vervelen, denk ik.

En zoals gezegd, nu zit ik dus in China. Vrijdagavond kwam ik aan in Hong Kong, waar Annemieke me op het treinstation opwachtte en gingen we samen richting Lamma Island, waar Annemieke als alles goed gaat later dit jaar gaat wonen. Gezellig! We hadden het mooi uitgekozen, want na een week lang regen heb ik blijkbaar de droogte van de woestijn meegebracht, want sinds mijn vliegtuig is geland heeft het gelukkig niet meer geregend, hoera! Na lekker uitslapen zijn we de dag begonnen met dim sum, verschillende gestoomde hapjes, traditioneel als ontbijt in Hong Kong.
Lamma is een schattig eilandje (‘kneuterig’, om met Annie dr woorden te spreken ;)) waar geen auto’s mogen komen. Het heeft een beetje de reputatie van hippie-expat eilandje en het is er heel mooi groen en heerlijk rustig. Om het eiland een beetje te verkennen hebben we de family trail gelopen, een mooi wandelpad van de ene kant naar de andere kant van het eiland.
Een bezoek aan Hong Kong kan natuurlijk (gelukkig!) niet alleen bestaan uit rust en groen, dus hebben we de ferry terug naar de stad genomen en zijn we lekker rond gaan lopen in Kowloon, het meer Chinese deel van de stad, waar allerlei straatmarkten zijn en altijd veel leven op straat is. We hebben in een van haar favo restaurantjes (veel locals en tuinmeubilair, zoals het hoort dus) lekker Kantonees gegeten – o.a. krab, waarvan ik moet zeggen dat ik het best lekker vind maar waarvan ik waarschijnlijk nooit zal begrijpen dat mensen er zoveel voor willen betalen!
En inmiddels zijn we dus de grens over en zitten we in de trein naar Guangzhou. Facebook is deze twee dagen waarschijnlijk even niet bereikbaar, dus ik voel me enorm geisoleerd nu. ;) We zijn in Shenzhen lopend de grens over gegaan, en vooralsnog is er niet zo gek veel verschil te zien, en volgens Annemieke zal dat ook de rest van de weg niet echt het geval zijn. Guangzhou is supernieuw en modern namelijk. Jay, een Chinese vriendin van Annie haalt ons zo op van het station en neemt ons vandaag mee op sleeptouw, ik ben heel benieuwd! :D
Vandaag en morgen staat dus sowieso Guangzhou op het programma, en daarna ga ik op eigen houtje verder. Ik moet nog even kijken wanneer ik de trein richting Nanning ga nemen om door te reizen naar Hanoi in Vietnam, dat wordt waarschijnlijk dinsdagmiddag – dan ben ik woensdagavond in Hanoi, als ik vanaf Nanning verder ga met de bus. Maar dat zie ik dan allemaal wel weer, eerst maar een Guangzhou bekijken!


  • 22 April 2012 - 16:38

    John En Gerdien:

    Hoi Möp, T'is weer veel idd, maar wel erg leuk en wij beleven sommige dingen weer even opnieuw :)
    FF wat hot news from here: catshuis-onderhandelingen gecrasht en ook de Limburgse coalitie geploft..... Niet verder over nadenken, geniet van je reis.
    Liefs XX

  • 24 April 2012 - 12:59

    Lucandy:

    Hoi Floortje Dressing :-D Leuke reisverslag kan zo in de Lonely planet! Leuk om te lezen dat je het naar je zin heb, kan niet wachten tot je volgende avontuur. Heel veel plezier Celine. Mwaaaahaaaaaa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 23464

Voorgaande reizen:

15 December 2015 - 15 Januari 2016

Myanmar

18 April 2012 - 18 Juni 2012

Zuid-Oost Azië!!

28 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis VS

02 Maart 2010 - 10 Juli 2010

Stage Ghana

26 Augustus 2007 - 30 Januari 2008

Uitwisseling HEBO - Japan, Hong Kong, Thailand

05 Juli 2006 - 05 September 2006

Guatemala en Honduras

Landen bezocht: