Avonturen in New York City - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van celineopreis - WaarBenJij.nu Avonturen in New York City - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van celineopreis - WaarBenJij.nu

Avonturen in New York City

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg

05 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Een update... pfff, waar moet ik in hemelsnaam beginnen?!?! Hm, ik doe het maar op volgorde van mn foto's, hopelijk weet ik nog wat ik zoal gedaan heb! :D

De vorige keer schreef ik dat ik ff ging shoppen omdat ik mn bagage nog niet had, en zo kwam ik uiteindelijk, heel afgezaagd, bij de H&M terecht; lekker makkelijk en spotgoedkoop, want de prijzen zijn gelijk aan die bij ons, alleen hebben we het dan over $$ ipv €€. Fijn dus!
Donderdag had ik afgesproken met Stephanie, en het was echt super om haar weer te zien! :D :D We hebben geluncht in een Frans bakkerijwinkeltje aan Bryant Park, en het idee was om vervolgens samen richting Metropolitan Museum of Art te gaan. Helaas liep dat net even anders dan gepland, aangezien Steph plotseling ziek werd, moest overgeven en in feite niet meer op haar benen kon staan, zo beroerd was ze. Logischerwijs wilde ze naar huis, maar met de trein ging niet omdat ze zo ziek was, dus heb ik met haar gewacht tot iemand haar op kwam halen met de auto. Dat duurde natuurlijk een tijdje, dus tegen de tijd dat zij weg was, was de middag goed op gang en moest ik uitvogelen wat ik dan nog ging doen. Nou ja, uiteindelijk ben ik gewoon lekker rond gaan lopen, de stad in me opnemen en lekker mensen kijken. Dat gaat hier echt super, want je ziet werkelijk van alles rondwandelen/rennen/scharrelen, haha! Zo ben ik o.a. langs Ground Zero gelopen, en dat is best een rare plek. Het is inmiddels een gigantische bouwput, en als je niet wist wat er is gebeurd (en de herdenkingsdingen niet ziet) dat zou er op zich niks te zien zijn. En toch... is het wel zichtbaar op de een of andere manier. Domweg het feit dat daar midden tussen al die wolkenkrabbers een open plek is ter oppervlakte van een voetbalveld, is vreemd en doet je nadenken.
Overigens, de ervaring met de zieke Stephanie liet me zien dat mensen hier wel echt heel erg behulpzaam zijn, ondanks de reputatie van 'botte New Yorkers'. Er kwamen heel veel mensen naar ons toe, boden aan water te halen zodat ze wat kon drinken enzo, en uiteindelijk werd zo ook door iemand een taxi geregeld op een plek waar je normaal onmogelijk een lege taxi vindt. The so-called silver lining, het gouden randje van de ervaring.

Nou ja verder allerlei bekende dingen gezien, NY Stock Exchange, Wall Street, NY Public Library, 5th Avenue, heb de gratis ferry naar Staten Island genomen waarmee je mooi langs het Vrijheidsbeeld komt en erg mooie kiekjes van Lower Manhattan kunt maken enz enz. Zie de foto's. :) En 's avonds stond natuurlijk het theater op het programma! Ik had nog geprobeerd iemand te vinden voor het kaartje van Steph, maar het was allemaal erg last-minute dus ik ben gewoon alleen gegaan. Het was een erg leuk stuk, ik heb erg gelachen en ik weet zeker dat er voor iedere vrouw in het publiek herkenbare stukken in zaten. Ik wist van tevoren dat ik één van de 5 actrices kende (Emily Bergl van Desperate Housewives en Men In Trees) maar het bleken er twee te zijn (ik herkende ook Susan Sullivan, die blijkbaar tegenwoordig in Castle speelt maar die ik alleen kende van Dharma&Greg, jaren geleden). Het was maar een klein theater, en dat maakte het na afloop heel makkelijk om van alle dames de handtekening te scoren (voor Floor) en even op de foto te gaan met Emily Bergl (voor mezelf).
Vervolgens heb ik nog wat rondgelopen door het Theatre District, en belandde ik op Times Square. Wat een gekkenhuis, zo druk! En Jordi, jij hebt TS in je 'vermijdlijstje' staan, maar ik vind het stiekem toch wel een toffe plek hoor! Ben met een smoothie op de trappen van de TKTS-booth gaan zitten en heb heerlijk mensen gekeken. En tussendoor nog een paar mooie fotootjes gemaakt.

Vrijdag had ik 's middags afgesproken met mensen (die ik alleen via internet en via Floor kende), dus 's ochtends heb ik niet zo gek veel gedaan, ook weer vooral rondgelopen in Tribeca en SoHo enzo. 's Middags dus lekker Tex-Mex gegeten met Melissa, Figgie en Jeanne, was erg gezellig! We aten op een wat vreemd tijdstip, om 4 uur 's middags ofzo, omdat ik na afloop graag nog naar het Museum of Modern Art wilde, dat op vrijdagmiddag en -avond gratis toegankelijk is (hee, ben dan officieel geen student meer... ;))
MoMA was erg de moeite waard, en ik werd erg herinnerd aan de Broekhindagen kunstgeschiedenis, haha! Ook realiseerde ik me maar weer eens dat er een hoop moderne kunst is die stiekem niet aan mij besteed is, maar ook dat ik bepaalde werken Expressionisme van Picasso, Kandinsky, Klee en Matisse toch wel erg gaaf vind. Leuk dus!

Zaterdag had ik niet echt wat gepland, en ben ik dus, voor de verandering, maar weer gaan wandelen. Upper East Side bekeken, de Brooklyn Bridge en de 'tram' (zo heet het ding) naar Roosevelt Island. Dat is een soort grote skilift, zo'n ei waar je met een hoop mensen in gaat, en in principe is het voor de mensen die wonen op Roosevelt Island en werken in Manhattan, maar je hebt er ook een mooi uitzicht dus voor bezoekers is het ding ook zeker de moeite waard. En gratis als je zoals ik een onbeperkte metrokaart hebt voor de week. 's Avonds heb ik uiteindelijk wat couchsurfers ontmoet en zijn we Koreaans gaan eten in de East Village, na afloop nog wat gedronken in een barretje daar ergens. Erg gezellig! Uiteindelijk was het 3 uur 's nachts toen ik naar huis ging, en het mooie is dat de metro's hier 24/7 rijden, dus dat kan gewoon. Wat ik ook mooi vond, was het feit dat ik me totaal niet onveilig heb gevoeld onderweg. Top dus!

Zondag heb ik overdag een flinke wandeling gemaakt door Chinatown, en oh wat vind ik dat een toffe plek!! Als ik in NY woonde zou ik daar met regelmaat te vinden zijn, niet in de laatste plaats voor mn boodschappen. :D Met de pdf-versie van een Frommers reisgids in mn hand (wat een uitvinding, zo'n smartphone!) heb ik allerlei leuke en interessante plekken gezien, en ik had in veel straten eigenlijk meer het gevoel dat ik in Hong Kong was dan in New York! Ergens onderweg kwam ik ook nog een Japanse winkel tegen, en uiteraard kon ik die niet weerstaan, ben even naar binnen gelopen en waande me weer even in Japan, super! (De Japanse frisdrank die ik er kocht maakte het compleet ;))
In de namiddag had ik opnieuw met Steph afgesproken, aangezien we donderdag maar zo weinig tijd hadden uiteindelijk, dus nadat ik haar op Grand Central Station had getroffen hebben we heerlijk Indiaas gegeten ergens in de Upper West Side, een klein stukje door Central Park gewandeld en zijn we uiteindelijk weer op Times Square terecht gekomen waar we een hele tijd hebben zitten kletsen en mensen kijken. Dit keer werd ze gelukkig niet ziek, dus het was een geslaagde avond!

Toen was het alweer maandag, gister dus, de tijd vliegt hier echt voorbij. Gister heb ik het Highline Park verkend, dat is echt een leuke plek. Het is een oude industriële spoorlijn op poten die al jaren niet meer in gebruik is, die inmiddels is omgevormd tot een mooi, hip en modern park. Het park is erg populair onder New Yorkers, en terecht. Waar ik niet helemaal bij stil had gestaan was het feit dat het gister 4th of July was, Independence Day en alle Amerikanen vrij waren... dus het was er echt bizar druk. Vervolgens heb ik wat rondgelopen door Chelsea, kwam ik n.a.v. een tip van Jordi in de Chelsea Market terecht waar ik briljant authentiek Thais heb gegeten, heerlijk! Ook ben ik even binnen gelopen in de Italiaanse winkel aldaar, want ik moest nog wat kopen om mee te nemen naar de potluck dinner waar ik vervolgens heen zou gaan.

De potluck dinner was met couchsurfers in het kader van de feestdag, en het was erg gezellig. En wat een buitenkans was het zeg: de host was een gast uit Washington DC die op de honden van zn nicht paste in NY. En het toeval wilde dat die nicht dus in een (superklein maar supermooi/duur) appartement woonde vlak bij de Hudson River, waar 's avonds het grote, bekende vuurwerk afgestoken zou worden. En zo kwam het dus dat ik 4th of July bovenop een privé dakterras in Lower Manhattan heb gevierd met een fantastisch uitzicht over de stad. Het vuurweIk was een waar spektakel, en ik voel me bevoorrecht dat ik dit zo heb mogen meemaken. De afgelopen dagen had ik verschillende NYers gesproken die nog nooit op zo'n dakterras waren geweest, laat staan er vuurwerk hadden gekeken, omdat ze de contacten niet hadden om toegang tot zo'n plek te krijgen, dus het was echt heel bijzonder. Een filmpje van het vuurwerk: http://www.youtube.com/watch?v=y5FFUGnqZbk
Een paar mooie plaatjes die op facebook niet tot hun recht komen:
http://smg.photobucket.com/albums/v666/Juupke/?action=view&current=rooftopsunset.jpg
http://smg.photobucket.com/albums/v666/Juupke/?action=view&current=rooftop.jpg
http://smg.photobucket.com/albums/v666/Juupke/?action=view&current=nypanorama.jpg
http://smg.photobucket.com/albums/v666/Juupke/?action=view&current=manhattanbridge.jpg

De algemene foto's staan op facebook, als het goed is ook zichtbaar zonder ingelogd/bevriend te zijn: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150221718376616.311536.689656615&l=fb6da534d1

Nu ga ik gauw de deur uit, ik heb afgesproken met Melissa (een van de mensen van afgelopen vrijdag dus), we gaan lunchen, wandelen in Central Park en naar het Met museum.
Vanavond heb ik een kaartje voor de Top of the Rock, het observatiedek van Rockefeller Center, en ik heb een mooi tijdstip gekozen zodat ik dag, nacht en zonsondergang kan zien daar. Gaat vast weer mooie plaatjes opleveren!!! :D

Morgenochtend neem ik de bus naar Washington DC, en ik heb gemengde gevoelens: ik heb allerlei leuke dingen gepland voor de rest van mn trip, maar ik vind New York wel zo enorm leuk dat ik niet weg wil!!! ;) Ach, een luxeprobleem...

  • 05 Juli 2011 - 15:15

    Floor:

    @luxeprobleem: begrijp je me in de toekomst echt veel beter als ik mijn liefde voor deze stad belijdt. :-P
    Have FUN!

  • 05 Juli 2011 - 19:59

    Sherrol:

    Wat leuk allemaal. Als je klaar bent met de VS moet je Boekarest doen. Meeste kunnen Engels en aardige mensen. Ben naar Peles. castle en zogenaamde Dracula kasteel maar de 1 e is vele malen mooier.

  • 05 Juli 2011 - 20:35

    Floor:

    Kan het niet laten iedereen te melden dat ik 'em gezien heb hoor. :-PPP Sorry Cé...

  • 05 Juli 2011 - 21:08

    Annemieke:

    Leuk verslag en kan me helemaal voorstellen dat in love bent met NYC. Zoveel te zien, zoveel te beleven.
    Toch maar eens een NYC-DD date haha!

    Maar de rest van je reis wordt waarschijnlijk ook helemaal super!

    have fun!


  • 09 Juli 2011 - 21:15

    Jordi:

    Wat fijn dat je "mijn" stad zo heerlijk beleefd hebt! Als je in augustus nou eens even zou blijven plakken... ;) Hele fijne reis verder Cé, en doe ze vooral in Iowa City de groeten! :D

    xx

    P.S. Times Square is ook wel tof... maar niet als je er dagelijks moet overstappen :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 23456

Voorgaande reizen:

15 December 2015 - 15 Januari 2016

Myanmar

18 April 2012 - 18 Juni 2012

Zuid-Oost Azië!!

28 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis VS

02 Maart 2010 - 10 Juli 2010

Stage Ghana

26 Augustus 2007 - 30 Januari 2008

Uitwisseling HEBO - Japan, Hong Kong, Thailand

05 Juli 2006 - 05 September 2006

Guatemala en Honduras

Landen bezocht: