Blog 13-15 maart - Reisverslag uit Accra, Ghana van celineopreis - WaarBenJij.nu Blog 13-15 maart - Reisverslag uit Accra, Ghana van celineopreis - WaarBenJij.nu

Blog 13-15 maart

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg

15 Maart 2010 | Ghana, Accra



Zaterdag – Lucandy is vandaag met Ruud van Wezel mee naar een school ergens hier in Accra, ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven, om mezelf op te sluiten in onze kamer en zoveel mogelijk leeswerk gedaan te krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de hitte (nog steeds hittegolf met 34 graden) maakt het moeilijk om je voor een lange tijd te concentreren. Ik hoop echt dat mn lijf snel een beetje aan de warmte gewend gaat zijn (als dat al ooit gaat gebeuren), want het vreet echt enorm veel energie! Ik lig languit op bed in de (warme) luchtstroom van de ventilator... dit is niet de koelste plek in de omgeving, maar wel de enige hier waar ik me nog een beetje kan concentreren; zodra ik buiten kom wil iedereen weten wat ik aan het doen ben en een praatje maken, en op die manier krijg je dus ook echt niks gedaan. Daarnaast zijn er een aantal figuren die steeds om verantwoording vragen waarom we er niet op uit trekken, m.a.w. waarom we hen niet meenemen op stap. Gister toen we weggingen om de HHS-docent te ontmoeten, kwam ook al direct de vraag ‘can I come?’, waarop we dus een duidelijk nee hebben geantwoord.

Zo, ik ga maar weer even lezen... onder het genot van ijskoude, verse watermeloen. Heerlijk, al dat fruit! :D

*****
Zondag – Gistermiddag zijn we nog naar een zwembad geweest, maar mij viel het een beetje tegen: we moesten 5 cedi betalen om te mogen zwemmen in een bad van postzegelformaat... en dat was nog een vriendenprijs ook, de normale prijs was 8 cedi. Maar goed, het water was wel verkoelend, dus toch wel lekker.
Vandaag hebben we (nog) niks bijzonders gedaan, we hangen gewoon een beetje rond in en om huis. Lucy, een nichtje van Sarah vroeg ons gisteravond of ze onze was mocht doen, dus we hebben haar onze spullen gegeven, en die heeft ze vanmorgen vroeg gewassen. Het is nu 13 uur geweest, en ze is nog steeds met de was bezig: eerst was die van ons aan de beurt, vervolgens moest ze die van haar oma doen en tenslotte die van haarzelf, wat ook nog eens meer was dan normaal, aangezien ze vorige week wat had laten liggen om mee te kunnen gaan naar het strand. Als ze zo meteen klaar is met de was, dan gaat ze de badkamer schoonmaken, want deze week is het haar beurt. Daarnaast moet ze vaak naar de markt om eten te kopen, en moet ze helpen bij de voorbereidingen voor het eten en rijst koken enzo. Als Sarah dan zin heeft in suikerriet of ananas, dan komt het schoonmaken daarvan vaak ook op haar bordje terecht. Tel daarbij op dat ze 6 dagen per week werkt (en dan geen magere 8 uurtjes per dag!), tegen het minimumloon van welgeteld 60 cedi (ong 30 euro) per maand. We hebben al vaker aangegeven dat we best zelf onze kleren kunnen wassen, maar daar wil ze niks van horen, aangezien ze vindt dat het dan niet schoon genoeg wordt en ze niet wil dat onze handen ruw worden (“what will your parents say when you come home from Ghana with such hands!”). Dus geven we haar 5 cedi. Die ze eigenlijk niet wil aannemen... Nu komt ze nog wel rond, omdat ze bij haar oma woont (die haar ook heeft opgevoed omdat haar eigen moeder niet voor haar kon zorgen), maar oma is 80 en heeft ook niet het eeuwige leven... Lucy maakt zich dan ook best zorgen over hoe ze verder moet op het moment dat haar oma er niet meer is.
Lucy is een voorbeeld van hoe er hier veel mensen leven. Het drukt je echt wel even met je neus op de feiten: het leven hier is keihard voor degenen die weinig geld hebben, en dat is de overgrote meerderheid. De kloof tussen arm en rijk is echt groot, en ook goed zichtbaar. Soms rijden we met een trotro door de rijke buurten, en de huizen die daar staan... niet normaal gewoon. Wat ons ook opvalt, is dat de mensen onderling veel minder sociaal zijn dan we hadden gedacht, of in ieder geval is dat wat wij in onze omgeving zien: als er eten is, wordt er niet gewoon met iedereen gedeeld, maar is er zo ongeveer een ranglijst voor wie er wel en niet van mag eten, zelfs binnen de familie!

Over eten gesproken: ik ben benieuwd naar het eten van vanavond, het wordt rijst met groundnutsoup, oftewel een soort pindasaus, ook een typisch onderdeel van de keuken hier. De stoofpotjes van tomaat, vlees (en soms groenten) die we tot nu toe hebben gehad, bevallen me prima, ze zijn meestal wel lekker pittig, en van rijst word ik altijd blij. Fufu viel dus beduidend minder in de smaak, en kenkey en banku enzo hebben we nog niet gehad... en ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook totaal niet om zit te springen om het te proberen! Ik vind dat ik het een dezer dagen wel op zn minst een hapje moet proeven, aangezien dat soort dingen de traditionele keuken vormen hier, maar ja... zodra ik het woord ‘gefermenteerd’ zie staan in relatie tot eten, vergaat mij de eetlust al – waarom je met opzet een rottingsproces zou willen creëren voor een bepaalde smaak is mij nog steeds niet duidelijk! (En nee, ik lust ook geen haring! :P)

Oh ja, wat ik ook nog wilde vertellen, is dat het principe van sociaal ongewenst gedrag wat betreft het produceren van geluid hier absoluut niet van toepassing lijkt te zijn! We hebben nachten gehad die de hele nacht lang rumoerig waren, gewoon mensen die praten, roepen, schreeuwen, zingen, noem maar op. Vanmorgen werden we (om half zeven ofzo) wakker omdat iemand erg enthousiast iets in elkaar aan het timmeren was. Iedere dag om half vijf ’s ochtends mogen we meegenieten van de oproep tot het ochtendgebed van de talloze moskeeën hier in de omgeving (en uiteraard is het niet mogelijk dat ze alle 7 tegelijk hun oproep doen, maar moet het allemaal na elkaar en komt er dus maar steeds geen eind aan...) Genieten dus! Lucandy en ik zijn iig van plan om zo af en toe een weekend een lekker rustig guesthouse op te zoeken, bij voorkeur aan het strand, om daar een beetje bij te komen van de drukte thuis. Iemand nog tips voor leuke guesthouses???

****
Maandag – Lucandy en ik zitten nu op het ministerie. We hadden er vandaag geen afspraak, maar zijn toch gegaan, aangezien we thuis echt niks gedaan krijgen met al het lawaai en de hitte. Wireless doet het hier, maar uploaden lukt niet, daarvoor is de verbinding te langzaam, helaas. Ik blijf het proberen, maar verwacht dus vooral niet te veel! Downloadsnelheid is nog wel werkbaar (40kb/s), dus ik zit ondertussen wel de afleveringen van mn TV-series van afgelopen week binnen te halen... kan ik vanavond lekker kijken! :D

Liefs,
Céline

  • 15 Maart 2010 - 16:22

    De Kemphanen- Ool:

    Hoi Céline,

    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Wij wensen je een super mooie ervaring toe!

    Linette, Edwin, Niek en Lot

  • 15 Maart 2010 - 16:47

    Pap En Gerdien:

    Leuk weer, maar dus ook af en toe minder leuk :(
    Lijkt ons een super-idee van jullie om af en toe eens een weekendje guesthouse te doen!
    lfs en knfs

  • 15 Maart 2010 - 19:58

    Arjan Senden:

    De berichten worden levendig verteld. Opmerkelijk zijn de grote verschillen met het "rijke"leven hier in Nederland.Geniet van de ervaringen, let goed op jezelf. Groet uit een koud, nat en winderig Nederland. Arjan

  • 15 Maart 2010 - 22:47

    Annemieke:

    Ik had het geluk je vanmiddag even online te treffen!

    Leuk om steeds zo mee te lezen en een beetje een gevoel te krijgen van het leven daar.

    Die hitte is onvoorstelbaar op dit moment. NL is koud en regenachtig (hoewel dit voor jou mss wel aanlokkelijk klinkt ;-))

    Ik ben benieuwd naar de eerste foto's. Hopenlijk vindt je een mogelijkheid om ze eens te uploaden.

    Have fun!

    Annie


  • 16 Maart 2010 - 08:41

    Hanneke:

    Wow, wat een verschil met NL zeg. Een hittegolf is idd even moeilijk voor te stellen met het druilweer hier. Begreep inderdaad van Niels en mn pa dat de Ghanezen erg luid zijn en het ze niet uitmaakt op welk tijdstip ze lawaai maken. Goed idee dus om af en toe lekker even de rust op te gaan zoeken. ;)

    X Han

  • 16 Maart 2010 - 10:33

    Anneke Tolsma:

    Tja, toch wel een beetje jaloers op dat warme weer hoor! hey goed je ff gesproken te hebben gisteravond (al was het een beetje on/off). Ga je zeker even verder volgen. Vandaag alleen even Ghana gelezen, volgende keer meer ;). Klinkt wel errug goed moet ik zeggen!

    Groetjes Anneke

  • 16 Maart 2010 - 21:06

    Flow:

    Leuk, update! ;) Ik geniet van je verhalen.
    En sorry dat ik je online miste laatst ; ik was mijn avondeten aan het bereiden.
    Greetz, Flow.

  • 21 Maart 2010 - 21:49

    Truus Frencken:

    Hallo Celine
    erg leuk die belevenissen van jouw in Ghana mee te krijgen.
    het lijkt me geweldig dit mee te mogen maken, die armoede daar, en toch ook gelukkig zijn op hun manier, super verrijking van je leven celine.
    Celine veel succes en groetjes uit Heel van Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 23478

Voorgaande reizen:

15 December 2015 - 15 Januari 2016

Myanmar

18 April 2012 - 18 Juni 2012

Zuid-Oost Azië!!

28 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis VS

02 Maart 2010 - 10 Juli 2010

Stage Ghana

26 Augustus 2007 - 30 Januari 2008

Uitwisseling HEBO - Japan, Hong Kong, Thailand

05 Juli 2006 - 05 September 2006

Guatemala en Honduras

Landen bezocht: